PD - forth day

08:13

[Wednesday, 20 August 2014]

Salaaaamun alaikummm pipel.

So, the very last day here finally has came.
It's freakin sad, I tell you. Sobsob :(

Pepagi lagi, 7.25 kena brkumpul dekat dataran untuk warming up. Sebab dalam schedule dia tulis 8.00 am explorace started.
Lol, its EXPLORACE AGAIN, people.

-_-'

And by this time, I know tht it's the real one. (ada explorace celup ke? Hahahaha)
Naaah, I mean, yang bebetul tough, menguji fizikal mental punya laa. Kalau yg second day haritu macam acah acah explorace jee. Tp still muka hitam legam sebab yg tu buat tengahari. Time panas ceng ceng. Haa gitew.
Yg ni nasib baik buat pagi. Taapii, dijangka habis pukul 12.30.
I repeat,

8.00 - 12.30 pagi

It's FOUR AND HALF HOURS kot.
Gila ke tak gila? Phewww

So, dekat first checkpoint, Swan group manage to finish the task first (Yeayyyyyyyy). Maka berlarian lah ke checkpoint kedua, which was nunn di atas bukit sana.
Boleh imejin dok tetengah mengah duk berlari tetiba kena masuk hutan then daki bukit? I barely gave up masa tu.

Sebaaaaabbb, time tu aku batuk selesema. So, I can't breathe properly. Taapii, there was a girl, which I forgot her name (tapi muka ingat gila), she pushed me from behind masa daki bukit. Then, sampai satu masa bila aku saaaangat tak larat, dia pegi depan aku then cakap,

"Meh saya tarik awak"

While grabbing my hand, and she pulled me uphill. Ouch, terharu :')
Dia tarik sampai ke tempat checkpoint kedua.
There, kena buat penyapu lidi dengan anyam tikar, guna daun palas (kalau tak silap). Dekat checkpoint ni, jujur aku cakap, aku just tolong asingkan batang dengan daun je. Time diorang anyam tu aku tengok je (sebab rasa letih gila). Lepas siap tu, daki lagi bukit untuk sampai ke checkpoint ketiga (Alhamdulillah sebab tak jauh sangat)

Then, untuk ke checkpoint keempat, kena turun bukit. Haa turun bukit pun ada cabaran gak sebab semalam hujan, so tanah licin. Berlumpur tu takyah cakap ah hahhaha. Aku tergelincir dah skali, nasib baik sempat berpaut dekat pokok. Hadeihh.

Ada satu checkpoint ni, kita kena tarik plastik dekat pokok untuk dpt the next clue. Ada tiga plastik, kalau nasib tu baik, skali tarik terus dapat.
And my group?

Proudly to say -- plastik ke tiga baru dapat

Wahahhahaaa best weii mandi lumpur. Lumpur ni yg dia amik drp laut. Warna hitam. Bau dia, mashaAllah tabarakAllah!
Bila lagi nak merasa semua ni kann? Hahhaha -_-

Lepas turun bukit, masuk hutan yg bukan bukit. Then, checkpoint laaast skali, dekat pantai. Nama explorace ni 'Jungle Treasure Hunt', so last skali mesti laa nak cari harta karun, ye dok? Dekat pantai laa paling best nak menggali menggala ni haa. Dahla clue dia, 4x4 langkah drp pokok (dia ada bg gambaran dkt clue terkumpul) -_-

Korek punya korek, gali punya gali, akhirnyaaaaaaaa jumpa laa satu plastik hitam berisi kotak.
Makaaa, berlarian lah semorang pegi dekat dataran. Dekat situ, kotak dibuka. Harta dia, guess what?

BENDERA MALAYSIA seyh.

Wuhuuuu. Siap ada surat wasiat lagi wahhahahaha. Lepas tu, pihak kem yg bertanggungjawab pun bg laa talk sket, bg kesimpulan, and so on.
Aktiviti ni berakhir dengan nyanyian lagu 'Jalur Gemilang'. Sekiannn hahahha.

And by that time, aku terfikir. Aku terfikir pasal a journey tht I'll encounter tak sampai lagi dua minggu. It will be so fucking hard and the probability for me to give up is high.
Mula-mula best je. Then semakin susah. It's getting harder and even harder. Support daripada family, kawan kawan sangat la penting by that time. Seriously. Tapi ending dia mashaAllah subhanAllah sangat lah sweet. Undescribable :]

Lepas habis nyanyi, boleh balik dorm, siap siap, kemas semua barang, lepas tu lunch, then ke dewan bersama barang-barang pukul 1.30pm.
Faham tak gab dia sejam je?

Eghh setegheh.

Tapi aku pecut so aku sempat mandi simpan barang semua then sempat rehat lagi wahahhahaaa.
Blessed!

Majlis penutup, bahagi hadiah, ada awards lagi. Group aku dapat award 'group paling berdisiplin'.
Pheww, memang tergelak ah kitorang, disiplin tang mana tah hahhaha.
Takpe, yg penting dapat hadiahhhh \O/

Lepas tu, sesi bergambar. Pergi ke tepi pantai, then semua peserta skali dgn fasi masuk dlm gambar. Semua pakai t-shirt yg dpt, so seragam andddd nampak lawa :D
Best. Dan sedih. Yg Alexorrrrr tu tak kesah laa tapi yg muhafazah lainn. Bila tah boleh jumpa lagi hmm ;(

Then, balik. Pukul 4.40 dah masa tu. Sepatutnya balik 3.30 so sempat laa dengan Su balik kerja. Taapiii dah 4.40 tu agak bimbang laa jugak. Su balik kerja pukul 5.30. PD ke UPM Ada laa sejam stengah kot. Haih.
Call Su, tapi dia kata okey je. Sorry Su :(

Lepas tu aku tertido. Sedar je, duk dekat plaza tol mana ntah. Tengok jam, mashaAllah dah pukul 6 lebih!
Terus segar mata ni haa. Then aci je nak call Su, beliau call. Hehheh jimat kredit eden :P

Rerupanyaa, dah dekat plaza tol yg nak sampai UPM dah, alhamdulillah :)
Sampai tu, cecepat amik beg, pegi dkt Su. Mmg nak balik ASAP pun sebab malam tu nak hantar aku pi klia lagi. Jarak serdang ke seremban dalam sejam jugak laa.

Finally, sampai seremban dlm 7.30 gitu. Solat, then terus brtolak gi klia.
Sampai klia dlm pukul 9 malam. Flight aku pukul 10.40 so takdela rushing sanget kenn hehheh. Lepas amik boarder pass, letak bagasi semua tu sempat makan makan duluuuuu. Heee alhamdulillah.

Around pukul 10, baru check in.
And. There's smthg happened. Psst! Hahhhahahhahahha.

Before masuk dkt tmpat menunggu gate, aku pergi tandas dulu (sebab once dah masuk takleh keluar dah).
On the way masuk tandas tu aku tengah otp dgn umi. Bila aku dlm tandas, aku dgr ada org masuk. Then org tu berdehem andddd from 'berdehem' tadi I can say yg org tu lelaki. Lol.

Aku terus serba salah. Like,

' Umiii Kaklong masuk tandas lelaki kooooo? '

Sebab memang aku tak perasan langsung sign dkt pintu. Kan tengah otp masa tu. Hwaaaaaa nak nangis weh.
Then I think I have to get out of tht washroom ASAP before tht guy keluarr!

Ditakdirkan Allah aku keluar drp tandas tu simultaneously dgn that guy (Pehh dramatik gilos ayat).
Aku tengok dia, dia tengok aku.
Dedua muka terkejut. Ye laa aku tak sangka cepat sangat dia keluar T_T

Ce teka sape betul? Hiks.

Then dia ckp,
"Sorry, I guess this is ladies"

Aku scan tandas, then cakap,
"Haaa I think so"

Then dia pun cecepat keluar tandas wahhaha. Yg aku yakin sangat sbb ada tong sanitary pad dalam tandas tu. Takkan ada jugak dekat tandas laki, kan? Hehheh -_-

Makaaa dapatlah aku keluar dengan bergayanya cewahhh hahha. Ini semua poyo.
Time berjalan masuk ke gate flight, kan macam beratur, haa ce teka sape berjalan depan aku?

Ya Allah betul sangat lah tu. Tht tandas guy hahhaha. Weii naik flight sama weii. Nok kelik kelate jugokk xD
Nasib baik bukan seat sebelah menyebelah kalau tidokkk, taktau la camane dia nak face aku. Hahhaha oke jahat -..-

Andddddd, alhamdulillah safely arrived pukul 11.35pm dkt kelate :D

So, the four-days-three-night programme had ended.
Much informations and experiences gained. And so with new friends.
Jumpa bakal osmet, and so on.

Hayya 'alal falah semuaaaaaa \O/

May Allah ease every single thing, in shaa Allah, ameeennn :)

You Might Also Like

0 awesome homosapiens ^^

assalamualaikum..
gerakkan jari jemari anda yang runcing lagi halus mulus itu and comment yea :D

Flickr Images